“Escoles de context” és un programa d’estudis que neix amb el desig de tenir cura del context artístic de Barcelona i que fa èmfasi a facilitar recursos formatius i línies de recerca a la comunitat artística de la ciutat i posar a la seva disposició espais de trobada. Així, l’objectiu de “fer context” mitjançant la pràctica es reformula com un dels eixos vertebradors de La Capella, cosa que dona lloc a una sèrie de subprogrames estables dedicats a la performativitat de la veu, la textualitat, la cultura LGTBIQ+, la noció de llibreria i l’autoaprenentatge institucional.
“Escoles de context” va iniciar les seves dinàmiques el mes d’octubre de 2022, assajant temporalitats, ritmes i intensitats diversos que, al mateix temps que posen sobre la taula certs atributs contextuals inherents a la pràctica artística emergent a Barcelona, possibiliten també una revisió i una posada en crisi constants del model institucional, tant en termes d’infraestructura com en termes humans. Els grups d’estudi de les “Escoles de context” s’adrecen a l’escena artística mateixa, i estableixen dinàmiques de proximitat amb grups petits i regulars que només s’obriran al públic quan la situació ho requereixi.
La primera edició d'“Escoles de context” 2022-23 va estar format per Daniel Gasol, Marc Vives, Laia Estruch, Jara Rocha, Alexandra Laudo i Enric Farrés Duran.
Escoles de context inicia la seva tercera edició (2024-25) durant el mes d’octubre de 2024 amb l'Escola de Text, l'Escola Transmaricabibollo i l'Escola Ja Llibreria. Escoles de Context és un programa d’estudis que posa l’èmfasi a facilitar recursos formatius, línies d’investigació i espais de trobada a disposició de la comunitat artística de la ciutat. Així, l’objectiu de “fer context” mitjançant la pràctica es reformula com un dels eixos vertebradors de La Capella.
Escoles de context assaja temporalitats, ritmes i intensitats diverses que, a la vegada que posen sobre la taula certs atributs contextuals inherents a la pràctica artística emergent a Barcelona, possibiliten també una revisió i posada en crisi del model institucional, tant a escala d’infraestructura com humana, que defineix La Capella. Els grups d’estudi de les Escoles de context s’adrecen a l’escena artística, i estableixen dinàmiques de proximitat amb grups petits i regulars que només s’obriran al públic quan la situació ho requereixi.
El grup de persones que formen Escoles de context són Anna Pahissa, Alexandra Laudo, Daniel Gasol, Laia Estruch, Jara Rocha, i presenten les línies d’investigació següents:
PUBLICACIONS: JA Llibreria
A cura d’Anna Pahissa
JA Llibreria està destinada a persones interessades en les publicacions produïdes des de la pràctica artística i els processos de treball implicats. Un espai per a compartir inquietuds al respecte, en el que ens deixem vèncer per la deriva i l’especulació imaginativa a la que ens arrossega l’artefacte i concepte “llibre”.
TEXT: Corda, bumerang, vincle, cordó umbilical
A cura d’Alexandra Laudo
En cada edició de l’Escola de Text es planteja un curs pràctic, teòric i poètic a l’entorn del text, la paraula i l’escriptura en la pràctica artística i en les seves interseccions amb la curadoria i la literatura. Després de completar dues edicions de Branca, arrel, brot, tija, en la temporada 2024-25 plantegem un nou curs: Corda, bumerang, vincle, cordó umbilical, en el qual volem explorar l’ús del format de la carta, la correspondència, i les seves múltiples derivacions en la pràctica artística i literària.
CULTURA LGTBIQ+: Transmaricabibollo. 3a edició
A cura de Daniel Gasol
Transmaricabollo té l’objectiu de pensar com els activismes LGTBIQ+ han estat capitalitzats pel mercantilisme liberal en el seu afany de buscar nous consumidors i com els espais educatius hegemònics estableixen distància d’una realitat social estudiada des de l’etnografia i la sociologia. L’escola es formula amb persones no docents o acadèmiques, i crea un espai d’aprenentatge comú i horitzontal, posant en crisi el sinònim entre dret i necessitat, l’heterosexualització del col·lectiu per obtenir legitimitat, així com la criminalització legislativa i social de cossos dissidents i altres realitats no normatives.