Hipertèlia, Mónica Rikić
Mónica Rikić

Hipertèlia

Del 18 d'abril al 25 de juny de 2023. Espai Capella

Hipertèlia és una proposta expositiva que s’emmarca al voltant del concepte de la tecnodiversitat. Conceptualment, se centra a imaginar, des de l’art, les possibilitats d’evolució de la IA, així com les conseqüències que pot suposar aquesta evolució per a la condició humana. Amb la intenció de fer una crítica al pensament tecnodeterminista, aquesta fi de l’humanisme tradicional no es presenta com un reemplaçament d’humans per màquines, sinó que es basa a analitzar en quina mesura el poder cognitiu de les màquines acabarà transformant els humans. A diferència d’altres propostes entorn de la intersecció entre intel·ligència artificial i art –que acostumen a tractar les possibilitats creatives de les màquines–, aquest projecte se centra a qüestionar, investigar i experimentar al voltant de les característiques que han de complir els sistemes cognitius artificials per considerar-se organismes conscients i sensibles. Més enllà de qüestionar els recursos tecnològics necessaris per desenvolupar consciències artificials, la proposta vol argumentar que les seves possibilitats d’existència resideixen també en una qüestió d’atribució filosòfica. Som capaces d’acceptar que els sistemes inorgànics artificials formin part de la configuració multiespècie del món?
 

 

Mónica Rikić (Barcelona, 1986). Artista electrònica. Premi Nacional de Cultura de Catalunya 2021. Llicenciada en Belles Arts (UB). Màster en Arts Digitals (UPF). Màster en Filosofia (UOC). Estudiant del doctorat Network and Information Technologies (UOC). Enfoca la seva pràctica al codi creatiu i l’electrònica, combinant-los amb objectes no digitals per crear projectes interactius i instal·lacions robòtiques. El seu interès rau en l’impacte social de les tecnologies, i se centra en el pensament crític al voltant de la IA.

Ha participat en festivals internacionals com ara l’Ars Electronica (Linz), la Creative Tech Week (Nova York), el Robotronica (Austràlia) o el FILE (Brasil), entre altres, i ha exposat en institucions catalanes com el CCCB, l’Arts Santa Mònica, el CaixaForum o el Disseny Hub. Ha estat guardonada amb una beca Leonardo de la Fundació BBVA, i també al Japan Media Arts Festival, a l’AMAZE Berlin o a la Margaret Guthman Musical Instrument Competition (Atlanta). Ha participat en residències artístiques en nombrosos programes internacionals. Les seves peces formen part de col·leccions com la .NewArt {foundation;} o la Col·lecció DKV.